aprilväder

Det blev riktigt aprilväder den här påsken - molnigt, soligt och regnigt. En påskafton som gick utanpå det mesta i väder. Strålande sol och sedan kom påskda'n med mulet och lite regn. Och övriga dagar lite växlande. Men får man uppleva en sådär fantastisk dag så glömmer man lätt de andra dagarna.

I morse presenterades en undersökning som pekar på lågt valdeltagande i EU-parlamentsvalet 7 juni. Hittills har man inte sett särskilt mycket av valkampanjandet och inte finns det så mycket i media heller. Jag tror det kommer att bli en kort intensiv kampanj och mobilisering på slutet. Men det är viktigt att rösta fram den kandidat man tror på. En stor del av vår vardag påvekas av beslut som fattas av EU-parlamentet och det är dumt att avstå från sin möjlighet att påverka.
Själv vet jag i alla fall vilken kandidat jag kommer att stödja!

Under helgen uppmärksammades politikers bloggande i media. Där använde man antal kommentarer på bloggen som måttsticka för påverkan och intresse. Så enkelt tror inte jag att det är.
För min egen del läser jag både bloggar,  tidningsartiklar och annat med intresse utan att jag för den skull måste kommentera dem!


Kommentarer
Postat av: S

Jag tror inte heller att det är så enkelt att antalet kommentarer är det enda måttet på om en blogg är populär eller inte. Men det säger ändå en del om det engagemang inläggen skapar. Hela bloggens koncept bygger ju på att skapa en dialog mellan författare och läsare, vilket borde vara av största intresse framförallt för en politiker. En levande blogg är ju ett fantastiskt forum för att skapa direktkontakt med sina eventuella väljare.

Så istället för att lättvindigt avfärda medias undersökning, är det kanske bra att fundera lite över bloggens syfte. Ett annat tips är att faktiskt besvara de få kommentarer som skrivs. DET skapar också engagerade läsare.

2009-04-16 @ 10:38:20
Postat av: Anonym

Det klart att det är bra och roligt med kommentarer på bloggen - självklart är det så. Och min avsikt var inte att avfärda dem, men det kan det inte vara det enda värdet med en blogg. Dialog vill alla politiker ha - allra helst om man vet vem man har kontakt med......

2009-04-16 @ 20:05:49
Postat av: Oingo Boingo

Varför behöver man veta vilken man har kontakt med på en blogg? En del av finessen är ju anonymiteten! Räcker det inte med att någon tyckt till, tänkt och funderat? Och att bloggaren sen bemöter dessa inlägg respektfullt. Jag tror inte alla politiker vill ha en levande dialog utan att de istället bloggar för att "man ska ju blogga nu och nu är jag också lite hipp". En bra blogg kräver engagemang, klokskap, dialog och allra helst skriven med lite humor. Om man inte klarar av dialogen med läsarna/inläggen kan man återgå till att skriva dagbok.

2009-04-21 @ 08:43:58
Postat av: S

Eva: en evenuell väljares röst är väl inte mindre värd om den är anonym?

2009-04-21 @ 10:13:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0