Atlantbanan

Har varit i Åre på ett möte om Atlantbanan idag med tjänstemän o politiker från kommuner längs banan i Norge och Sverige.
Just nu - eller rättare sagt fortfarande - är det "the missing link" som är bekymret. det vill säga den oelektrifierade Meråkerbanan.
Nu är ett ett skarpt läge i norge eftersom de snart lägger fram en ny trafikplan. Blir det inte ström längs banan då kommer nya dieseltåg att köpas in (snacka om omodernt!) och då kommer det att dröja oerhört länge.
Utan tvekan skulle en elektrifiering btyda mycket för både gods och persontransport. SJ har sagt att X2000 Stockholm-Trondheim vore intressant.

Starx tar jag bilen in till Östersund för att ta nattåget till Stockholm, för att sedan i morgonbitti ta Arlandaexpress till Arlanda där Avfall Sverige har styrelsemöte. Sen tar jag X2000 till Östersund i morgon eftermiddag.
Det är bra med tågresor till Sthlm för då hinner jag läsa handlingarna till sammanträdet!

Kommentarer
Postat av: Håkan Larsson

Roligt att du bloggar, Eva!

Bra också att Atlantbanegruppen lever. Det är läge för att offensivt lobba gentemot den norska regeringen och Liv Signe Navarsete för att få till stånd en elektrifiering av Meråkerbanen. Vore det inte läge för en uppvaktning i Oslo från kommunerna längs Atlantbanan?

Håkan

2009-03-04 @ 09:13:17
URL: http://hakansblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0