en vanlig dag i kommunalrådets vardag

Första punkten på dagens agenda var pensionärsråde. Det har vi fyra gången per år och KPR (kommunalt pensionärsråd) består av representanter för pensionärsorganisationerna i kommunen och politiker från KS, socialnämnden och miljö- o bygg.
Idag hade vi en information om LOVen. Det pågår en utredning  hur valfrihetssystem skulle kunna införas i vår kommun. Det ser jag fram emot!
Sedan diskuterade vi mat-frågor med koststrategen. Det fanns lite frågor kring maträtter och matkvalité. Några kom också in på skolmat och ungdomars förhållande till mat. Efter ytterligare lite frågor om kollektivtrafik och annat skiljdes vi efter vårt två-timmars möte i god stämmning.
Ett snabbt besök på hälsocentralen för en spruta inför min stundande resa. Träffade Elsa, min företrädare på kommunalrådsstolen där. Hon har återgått till sjuksköterskejobbet och verkade vara i fin form.

Vid datorn väntade sedan en sista genomgång av direktiven för budgetarbetet. Jag samlade ihop synpunkterna som kommit in från min ordförandegrupp och gjorde klart allt inför tryckning och utskick.

Efter en sen lunch var det dags för en genomgång av aktuella frågor med kommunchefen. Tog ett par timmar att gå igenom listan.

Sedan blev det lilla mammas tur. Hon är på avlastning på Tallkronan och det gillar hon inte alls. Men det är nödvändigt med en vecka/månad där för att pappa ska orka med resten. Pappa gör en jätteinsats som anhörigvårdare och lagar mat, tvättar och städar och naturligtvis hjälper mamma med precis allt.
Idag hade mamma varit orolig och ropat efter mig trots att vi pratat flera gånger i telefon och brorsan varit där. Men stundtals varar minnet bara en halv minut.

När jag så småningom kom hem väntade en flera centimeter tjock bunt med papper till utredningen om ny kollektivtrafiklag.
Och så nyheterna där LRFs ordförande och Andreas debatterade om klimatskatterna - som varit dagens stora fråga. Jag tycker LRF reagerar med för mycket ryggmärg. Andreas har rätt när han säger att det finns ingen framtid för fossila bränslen. Det gäller att göra rätt saker nu och göra sig oberoende av diesel och bensin.
Maria Wetterstrand klagade på att man bara flyttade lite skatter hit o dit. Frågan är vad hon skulle kunna fått till ihop med vänstern o sossarna!!

Kommentarer
Postat av: Anna-Karin Skoges

Tänker på "lilla mamma" och er andra...

2009-03-11 @ 00:05:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0