ko-mamma-instinkt

Blev lite förändringar i eftermiddagens möten så jag kunde åka hem tidigt. Åt en sen lunch och tog en långpromenad. Spolade i ett bad när jag kom hem och skulle just krypa ner när jag fick vet att en ung-ko kalvat lite oväntat och att hon var väldigt beskyddande och rädd om sin kalv.
Rikard hade ryckt (hade egentligen slutat för da'n) och hjälpt Micke (som jobbar hos oss) att flytta ko och kalv till kalvningsboxen. Men Rikard bedömde att det behövdes hjälp när hon skulle mjölkas och han hade annat planerat.
Så badet fick vänta och jag fick byrta om till "fjös-overallen". Men allt gick bra och jag tror hon lugnar sig när hon ser att vi inte tänker ta hennes kalv.
Hos oss är kossorna i kalvningsboxen med sin kalv ungefär en vecka. Sedan får kalven komma ut och "fika" på sin mama morgon och kväll i ca två månader. Sista månaden (KRAV-kalvar ska dia mjölk i tre månader) får de vara i en större box med en kalv-amma där mjölken finns.
Men badvattnet fanns kvar och var tillräckligt varmt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0