lite blandat

Idag är det 20 år sedan Berlinmuren föll. Effektfullt iscensatt i Berlin genom  stora brickor placerade som dominobrickor och som sedan föll. Bra bild av den försvunna muren!

Kommunchefen och jag har varit på verksamhetsbesök idag; Ullån, Hamra och Forsafjälls förskolor och Duveds skola. Kändes som ett ganska stressigt program men det är i alla fall roligt att besöka kommunens alla fina verksamheter.

I torsdags hade vi kommunfullmäktige med delårsuppföljning och utvecklingsplan 2010 som största ärenden.
Med en hel del hårt arbete har kommunen lyckats vända en riktigt svag tertialuppföljning till ett förväntat positivt resultat en bit över budget för 2009. Roligt är att höra revisions positiva kritik "det är ordning och reda i Åre kommun". Duktiga personer som jobbar med ekonomi och uppföljning och dessutom intresserade politiker som tycker ekonomi är viktigt - det känns bra!

Vi har också ett bra utgångsläge inför 2010 även om det inte kommer att bli enkelt. Redan förra året påbörjade arbetet med att minska kostnader. Den ekonomiberedning som tillsattes beställde ett stort antal utredningar för att ge bra underlag. Vi kunde redan under 2008 ta viktiga strukturella beslut (ex tre högstadieskolor, samlat kök o matsal i Duved för förskola, skol o äldreboende). Jag hyser gott hopp att vi under 2010 kommer att göra åtgärder som kommer att förbättra verksamheten utan kvelitetsförsämring. Det blir ett spännade år!


Kommentarer
Postat av: Wilhelm Sandels

Det är stora behov av besparingar i kommunen har jag förstått. Orsakerna till det är inte intressanta. Konsekvenserna är det. Jag har barn i förskolan och ser hur det blir mindre antal personal och fler barn. Även med samma mängd , eller med mer, personal så är detta problematiskt eftersom barnen får fler relationer att hålla reda på. Det finns massor med forskning som beskriver riskerna med stora barngrupper och fördelarna med mindre.



Konsekvenserna för barn som redan är utsatta kommer att växlas ut senare i skolan och livet, med ökade kostnader för kommunen. Jag blir så nyfiken att förstå på vilka grunder man gjort val och prioriteringar när man tvingats spara.



Åre är en framstående företagarkommun. Det är två personer anställda på kommunen att stötta företag. Som egen företagare har jag aldrig haft behov av kommunen eller upplevt stöd av kommunens företagshandläggare. Jag tänker att det är en angelägenhet för den enskilde att hantera, exempelvis i en företagarförening. Jag är säker på att det finns ett otal andra befattningar man skulle kunna spara in på. I Åre tror jag att mångablir företagare för att det inte finns fasta anställningar och inte nödvändigtvis av stor entreprenörsdrift.



Åre vill ha fler skattebetalare. Om jag skall välja kommun att bo i så är givetvis skolan en viktig urvalsfaktor. Om den utarmas, eller halkar efter i utveckling, så tror jag att en fantastisk och storslagen fjällmiljö inte räcker till att behålla barnfamiljer.



Jag förstår att besparingar måste göras men har man inom kommunen verkligen gjort en tydlig prioritering. Vilka funktioner är nödvändiga och vilka är bara "nice to have"? Har man vågat ifrågasätta sådant som man tar för givet och heligt och vågat slakta en och annan helig ko? Vill man verkligen utveckla en verksamhet och skapa förändring av andra ordningen så måste man verkligen våga ifrågasätta hur man har det idag, ifrågasätta verksamhetens mål och visioner samt framförallt metod och organisation. Gör kommunen det?



Jag har försökt sätta mig in i hur man resonerat inom kommunen genom att läsa protokoll från nämnderna men har svårt att förstå hur man egentligen gått tillväga. Kan inte du och dina kollegor försöka förklara de prioriteringar som ni gjort. Hur och varför!

Mvh/Wille

2009-11-10 @ 10:24:34

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0