några svar till Wille



Näringslivsavdelningen har visserligen två anställda men arbetsuppgifterna är bredare än enbart kontakt med företagare. Där ligger förutom kontakt med befintliga och etableringsintresserade företag och kontakt med företagarföreningar även exempelvis kollektivtrafikfrågor o dito planering, Leader, diverse utvecklingsfrågor.

Som politiker är vi självklart medvetna om att det viktigaste i kommunen är vår huvudverksamhet vård-skola-omsorg. Prioriteringar diskuteras alltid. Förra året var ju exempelvis diskussionen kring flytten av högstadiet från Järpen till mörsil intensiv. Vår prioritering var tydlig - det fanns tillgängliga kvadratmeter i Mörsil och vi sparade hellre på byggande än på personal. När barn- o utbildningsnämnden i år diskuterade sina kostnadsminskningar var man överens om att man hellre ökade antalet barn än minskade personal.
När maxtaxan infördes förr-förra mandatperioden ökade vi i Åre kommun personaltätheten på förskolan och vi ligger därför bättre till än många andra kommuner.

Man kan alltid göra olika avvägningar men det har varit en stor samsyn både i barn- o utbildningsnömnden och socialnämnden kring åtgärder inför nästa år.

Kommentarer
Postat av: Wille

Hej!

Vad kul att du hörde svarade.

Jag har inte stenkoll på hur ni har resonerat och prioriterat och inser att kanske det ända sättet är att engagera mig politiskt. Dock är det inte rätt tid just nu eftersom jag har småbarn som jag vill lägga min fokus på, vid sidan av jobbet.

Jag arbetar är jag konsult med fokus på ledarskap, grupp- och organisationsutveckling. Något som jag stöter på ganska ofta, i organisationer som vill utveckla sig, är att man gör små förändringar som visserligen är förbättringar men som inte egentligen förbättrar effekten mer än några procent. Man gör som man alltid har gjort men skär lite i hörnen. (Förändring av första ordningen) Organisationer som utifrån sin kärnverksamhet däremot bestämmer sig för att verkligen vända på varje sten och se hur man kan göra det man ska göra på ett helt nytt sätt kan göra verkliga framsteg och vinster. (Förändringar av andra ordningen) En högt uppsatt vän inom näringslivet brukar beskriva att när hon går in i nya företag så säger hon alltid att man skall öka effektiviteten/resultatet med 70% annars så händer ingenting. Men ställer man så höga krav så måste man verkligen tänka nytt och tänka om.



Som sagt; jag har inte stenkoll på vad kommunen har gjort men tänker att om man har det kärvt ekonomiskt så kanske man verkligen ska fundera på hur man kan göra det man ska på helt nya sätt. Det behöver inte sänka kvalité eller servicenivån men det kan bli annorlunda. Och det kommer många inledningsvis tycka är jobbigt.



Människor är av naturen obekväma vid förändringar eftersom man hela tiden strävar att upprätthålla en tillvaro som är trygg och förutsägbar. Och därför är det aldrig lät att leda förändringar. Det tror jag du säkert märkt som politiker. Men tror man verkligen på det man vill och alltid försöker förklara varför och helheter så förstår de allra flesta efter hand. Men det räcker aldrig att bara förklara en gång, det är en kontinuerlig process som kräver massor med arbete. Där tror jag att du och dina kollegor kan lägga ännu mer krut, så kanske vi slipper läsa en massa trista kommentarer om hur politiker inte fattar någonting i tidingar. Jag tror att ni fattar massor , och ser andra perspektiv, men inte lyckas förmedla det till människor.



Nåja! Du har inget lätt jobb, men har valt det själv. Jag vill bara bidra med ett annat perspektiv från en annan vardag.



ha det fint/W

2009-11-17 @ 11:17:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0