tre da'r i Stockholm

Tre intensiva dagar i Stockholm är nu avslutade och jag är på väg till Karlstad för att hälsa mina bonusbarnbarn och deras mamma o pappa över helgen.

SKL (Sveriges kommuner o landsting) hade ordförandedag i onsdag och kommunstyrelseordföranden och oppositionsråd var inbjudna till Wasateatern – som var lite för trång för ändamålet. Anders Borg talade, liksom Maud Olofsson.. Han talade utan manus om global o svenska ekonomisk kris men också om att det börjar vända så smått. Maud pratade om flera reformer som regeringen genomfört de senaste åren.

Bland annat hade hon en liten berättelse om två kvinnor som talade om städning och där den ena sa att användandet av hushållsnära tjänster gjort att grälen minskat med 80% i hennes familj!

 

Efter ordförandedagen hastade jag iväg till SKLs hus på Hornsgatan och en träff med alliansgänget i min beredning och kulturministern. Vi hade en stunds intressanta diskussioner bl a om det nya i kulturpolitiken där regioner/landsting får mycket större makt över hur pengarna ska användas.

På kvällen gruppmöte med centergruppen på SKL. Vi hade besök från riksdagen och diskuterade utbildningsfrågor och framförallt inför framtiden.

Torsdag var det beredningsdag och då är det gruppmöten första timmarna på förmidda'n med genomgång av alla ärenden.

Jag var ombedd att berätta om områdesstyrelsen i Kall på en konferens SKL hade kring nya demokratiska former. Så timmarna före lunch tillbringade jag där. Det finns intresse på flera ställen att göra något liknande den områdesstyrelse vi har och som funnits i 10 år.

På torsdageftermiddag sammanträdde ”min” beredning. SKL uttrycker sina åsikter genom positionspapper, de fungerar som ställningstagande kring olika frågor i kommun och landstings-Sverige och helst ska styrelsen vara politiskt enig om dem. Det är beredningarnas uppdrag att ta fram positionspapperen och sedan beslutar styrelsen om dem.

Kultur o fritidsberedningen tog fram ett positionspapper om kultur förra året och nu har vi precis börjat med ett om idrottspolitik. Många och långa diskussioner i beredningen de närmaste månaderna kring det.

På kvällen hade jag ett möte den centerpartistiske riksdagsman som ansvarar för kulturfrågor. Vi pratade om det kommande valmaterialet.

Idag har centerpartiet haft kretsordförandedag och tre ministrar (Andreas, Maud och Eskil) har träffat kretsordföranden från hela landet.

Så nu är nog min kvot av minister-möten fylld för ett tag.
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0